johnenankiefietsenrondhetkanaal.reismee.nl

Dag 22 Van Lillebonne naar Fécamp

7.30 uur de wekker, snel ontbijt en om 9 uur op de fiets. Het was mistig en behoorlijk fris; dat was dus wel even jackje aan. Het begon zelfs nog even te miezeren, dus ook nog dun regenjackje en handschoenen aan. Na een uurtje was het al veel beter. De zon heeft zich niet heel veel laten zien vandaag, maar de temperatuur was verder lekker om te fietse.n

Het fietsen ging heel goed, we waren lekker fit en dat was ook goed, want we begonnen meteen met een kilometers lange klim, tot ongeveer 120 m hoogte verschil. We waren daardoor op de hoogvlakte beland, waar we een poos op zouden rijden. We reden meest over smalle, maar rustige wegen, door een mooie natuur. Heerlijk dus! In een klein dorpje even een bakkie gedaan. 2 koffie voor maar €2.80. Toen ik een beetje melk in de koffie wilde was dat een andere prijs en moest ik nog €0,50 bijbetalen :))

Het valt op dat dit gedeelte van het land niet veel grote, dure huizen heeft. Het zijn meest heel gewone huizen, met veel achterstallig onderhoud. En ook veel leeg en vervallen.

Op een gegeven moment reden we 1,5 km lang over een sporenpad met gras in de midden, met stenen, blubber, kuilen en plassen. Toen we dat gehad hadden zag de fiets er niet meer uit. Overal kluiten blubber en alles onder gespat. Bij Mirville gingen we onder een prachtig spoorviaducten door, met 49 bogen, over een afstand van 524 meter. Na een heerlijke lange afdaling belandden we in Étretat. Een plaatsje met hele mooie kalk kliffen. En dat weten meer mensen, want het was er ontzettend druk, en een paar honderd meter voor het stadje stond het al vol met campers. Het valt ons trouwens op hoeveel campers er rondrijden en overal staan. We zien aan de Franse kust niet zoveel echte campings, maar wel ontzettend veel camper plaatsen.

In Étretat hebben we lekker gelunched en met verschillende Nederlanders gepraat. We worden best vaak aangesproken. We hebben er dan ook wel een uur gezeten. Lekker uitgerust gelukkig, want we moesten meteen weer behoorlijk klimmen. Bij Yport weer lekker afdalen, naar de prachtige stranden en rotsen kijken en op naar de eindbestemming Fékamp. Voordat we daar waren nog 2 behoorlijke klimmen. De benen hebben zich vandaag weer lekker kunnen bewijzen. Onderweg hebben we nog wat eten ingeslagen, ook al was dat nog niet zo eenvoudig.

Het appartement waar we slapen ligt boven op een heuvel. Voor John nog te befietsen, maar voor mij niet. We konden het eerst niet eens vinden, omdat ze hier een heel vreemde nummering hebben; ze slaat zo ineens heel veel nrs over, of gaat verder aan de andere kant van de straat. Om 19.30 uur waren we pas bij het appartement, maar dat kwam omdat het gewoon een heel mooi gebied is, waar veel is te zien, dus dat betekent veel stoppen en veel foto’s nemen. En ook het vele gepraat met mede (fiets) Nederlanders.

Het lukte ons niet in het appartement te komen. De sleutels zaten in een kluisje, maar geen daarvan paste op de voordeur. Uiteindelijk is de mevrouw gekomen en bleek dat we met de sleutelhanger een knop moesten activeren. En toen was het al weer 8 uur.
Het appartement is erg leuk, maar de douche een ramp: in een smal bad met een plankje met zeepjes er naast en met een heel lang douchegordijn. Heel gevaarlijk. Hopelijk is het bed lekker.
Fijn is dat we voor morgen al een slaapplaats hebben.

Het was werkelijk een prachtige fietstocht in een heel mooie omgeving; we hebben genoten!
We hebben 68 km gefietst.

Georg

Prima verhaal