johnenankiefietsenrondhetkanaal.reismee.nl

Dag 22 Van Lillebonne naar Fécamp

7.30 uur de wekker, snel ontbijt en om 9 uur op de fiets. Het was mistig en behoorlijk fris; dat was dus wel even jackje aan. Het begon zelfs nog even te miezeren, dus ook nog dun regenjackje en handschoenen aan. Na een uurtje was het al veel beter. De zon heeft zich niet heel veel laten zien vandaag, maar de temperatuur was verder lekker om te fietse.n

Het fietsen ging heel goed, we waren lekker fit en dat was ook goed, want we begonnen meteen met een kilometers lange klim, tot ongeveer 120 m hoogte verschil. We waren daardoor op de hoogvlakte beland, waar we een poos op zouden rijden. We reden meest over smalle, maar rustige wegen, door een mooie natuur. Heerlijk dus! In een klein dorpje even een bakkie gedaan. 2 koffie voor maar €2.80. Toen ik een beetje melk in de koffie wilde was dat een andere prijs en moest ik nog €0,50 bijbetalen :))

Het valt op dat dit gedeelte van het land niet veel grote, dure huizen heeft. Het zijn meest heel gewone huizen, met veel achterstallig onderhoud. En ook veel leeg en vervallen.

Op een gegeven moment reden we 1,5 km lang over een sporenpad met gras in de midden, met stenen, blubber, kuilen en plassen. Toen we dat gehad hadden zag de fiets er niet meer uit. Overal kluiten blubber en alles onder gespat. Bij Mirville gingen we onder een prachtig spoorviaducten door, met 49 bogen, over een afstand van 524 meter. Na een heerlijke lange afdaling belandden we in Étretat. Een plaatsje met hele mooie kalk kliffen. En dat weten meer mensen, want het was er ontzettend druk, en een paar honderd meter voor het stadje stond het al vol met campers. Het valt ons trouwens op hoeveel campers er rondrijden en overal staan. We zien aan de Franse kust niet zoveel echte campings, maar wel ontzettend veel camper plaatsen.

In Étretat hebben we lekker gelunched en met verschillende Nederlanders gepraat. We worden best vaak aangesproken. We hebben er dan ook wel een uur gezeten. Lekker uitgerust gelukkig, want we moesten meteen weer behoorlijk klimmen. Bij Yport weer lekker afdalen, naar de prachtige stranden en rotsen kijken en op naar de eindbestemming Fékamp. Voordat we daar waren nog 2 behoorlijke klimmen. De benen hebben zich vandaag weer lekker kunnen bewijzen. Onderweg hebben we nog wat eten ingeslagen, ook al was dat nog niet zo eenvoudig.

Het appartement waar we slapen ligt boven op een heuvel. Voor John nog te befietsen, maar voor mij niet. We konden het eerst niet eens vinden, omdat ze hier een heel vreemde nummering hebben; ze slaat zo ineens heel veel nrs over, of gaat verder aan de andere kant van de straat. Om 19.30 uur waren we pas bij het appartement, maar dat kwam omdat het gewoon een heel mooi gebied is, waar veel is te zien, dus dat betekent veel stoppen en veel foto’s nemen. En ook het vele gepraat met mede (fiets) Nederlanders.

Het lukte ons niet in het appartement te komen. De sleutels zaten in een kluisje, maar geen daarvan paste op de voordeur. Uiteindelijk is de mevrouw gekomen en bleek dat we met de sleutelhanger een knop moesten activeren. En toen was het al weer 8 uur.
Het appartement is erg leuk, maar de douche een ramp: in een smal bad met een plankje met zeepjes er naast en met een heel lang douchegordijn. Heel gevaarlijk. Hopelijk is het bed lekker.
Fijn is dat we voor morgen al een slaapplaats hebben.

Het was werkelijk een prachtige fietstocht in een heel mooie omgeving; we hebben genoten!
We hebben 68 km gefietst.

Dag 21 In Lillebonne

We hebben allebei wel lekker geslapen, maar toch iedere keer denken aan hoe gaat het morgen, en als we de EPO niet kunnen krijgen wat doen we dan. Na een goed ontbijt zijn we meteen naar de dichtstbijzijnde apotheek gegaan. En we hebben ons voor niets druk gemaakt, want ze konden het zo bestellen en na 16.00 uur was het er. Ook geen gedoe met extreme prijzen; gewoon €54,38

We hebben meteen weer een kamer geboekt in hetzelfde hotel, en omdat onze kamer al gereserveerd was moesten we verhuizen naar een andere kamer; even groot maar veel mooier ingedeeld. We voelden ons daar meteen goed. John heeft touwtjes voor de open ramen gespannen en zo konden we mooi overal onze was neerhangen te drogen. Aan het eind van de middag was het meeste al droog.

We hebben het stadje bekeken en er bleken overblijfselen te zijn van een amfitheater, dat plaats bood aan 3000 mensen, in de ooit belangrijke Romeinse stad die toen Iuliobona heette. Verder staat er nog een mooie kerk, die net als heel veel gebouwen in het stadje aan het afbrokkelen is. Maar nu konden we wel weer even een kaarsje branden voor allen die ons dierbaar zijn. Het is maandag, en daarom is er waarschijnlijk verder niet veel te doen.

We hebben lekker op de kamer gelunched, Ankie heeft even een dutje gedaan, we hebben een spelletje gedaan, de EPO gehaald en gegeven en ook nog weer een lekkere salade op de kamer gegeten. En nu alvast een kamer voor morgen en overmorgen geboekt. Het plan is lekker vroeg slapen en op tijd op pad!

Dag 20 van Honfleur naar Lillebonne

Gisteravond heerlijk al het achterstallige foto- en blog werk gedaan. Vannacht allebei lekker geslapen.
We konden eens even rustig ontbijten in ons appartement, want we hoefden ook vandaag niet zo ver te fietsen. Het had vanochtend nog geregend, maar toen we opstonden was het droog en langzamerhand kwam er een bleek zonnetje door.

Om 10.30 uur zaten we op de fiets. Eerst nog even gezellig het stadje door: heel leuk stadje! en nog even bij een prachtige galerie binnen gegaan, omdat we iets heel moois zagen. Toen echt op pad.
We fietsen vandaag een hele lus, van ongeveer 37 km, landinwaarts, om de Seine heen. We zouden ook de grote brug richting Le Havre kunnen nemen, maar dan snijden we wel een heel stuk af en bovendien is die brug heel hoog en waait het vandaag heel erg hard! en dat durven we niet zo goed aan :)) We nemen nu een brug over een aftakking veel verder landinwaarts, en dan daarna nog een pont over de Seine.

Het was een leuke tocht met een paar kilometers lange klimmen en wat pittige korte kuiten bijtertjes, door een mooi landschap. Meest voor de wind maar ook stukken flink tegen. Weinig dorpen. Onderweg in een bushalte-hokje even gelunched. We hadden er niet zo aan gedacht, maar het was vandaag zondag en in kleinere plaatsen blijkt er heel veel dicht te zijn. Gelukkig konden we onderweg nog wat stokbrood kopen en een bakje (heerlijke , bleek later) salade pasta.
Toen we met de pont over waren reden we eerst een aantal kilometers door een olie-raffinaderij gebied. Stinken! Het hele gebied was sobeso veel minder mooi dan aan de andere kant van het water.

Om 16.45 uur waren we bij het hotel. We hadden een code gekregen om onszelf binnen te laten, want het hotel was verder dicht. Je kon er dus niks krijgen en we hadden ook niet eens een waterkoker op de kamer! Armoe troef! In het stadje was ook bijna alles dicht. Gelukkig kon John nog wel ergens cola krijgen.
De kamer is klein, en de badkamer nog kleiner; je kunt niet eens met je benen recht op de wc zitten. Hopelijk is het bed goed!

Omdat we hier waarschijnlijk een dag moeten blijven vanwege de EPO die,als we hem hier kunnen krijgen, besteld moet worden, heb ik alle fietskleding gewassen. Bijna 3 weken op pad met 1 extra stel fietskleding, dat is door het vele zweten vast stinken! We kwamen gewoon niet aan kleding wassen toe.

We hebben 46 kilometers gereden. Morgen een spannende dag!

Dag 19 Van Auberville naar Honfleur

John heeft goed geslapen, ik heb liggen woelen! Wel lekker vroeg naar bed, dus uitgerust vanochtend.
Na het ontbijt om 8 uur, meteen weer bezig een slaapplaats te zoeken. Gisteravond ook al geprobeerd, maar het wilde niet lukken en ik viel om van de slaap. We hebben een plan gemaakt voor zaterdag en zondag, qua afstanden, omdat John maandag weer zijn EPO moet hebben. We hebben lang gepuzzeld en gezocht, maar uiteindelijk hebben we twee leuke dingen geboekt. Het eerste is een heel appartement in Honfleur, voor €120. Wel 2x zoveel als gisteren, maar minder dan een klein kamertje in Engeland. Het is dus allemaal betrekkelijk. Honfleur is 42 km fietsen; een heerlijk relaxte dag dus. Het tweede hotel ligt in de stad Lillebonne, ook iets meer dan 45 km fietsen. We zitten nu weer even in een gebied met weinig slaapgelegenheid, dus het is óf relatief weinig fietsen of juist heel veel. Lillebonne heeft in ieder geval 2 apotheken. We zijn dan ook van plan maandag ochtend meteen op pad te gaan voor EPO. Mocht het in dit stadje niet lukken, dan zijn er in een stadje 7 km er van af nog een aantal. We gaan het weer beleven!

Om 11 uur zaten we op de fiets. Wel wat laat, maar dat was niet erg omdat we toch niet zoveel hoefden te fietsen. We hadden een heerlijke rit door het land, met heel veel (soms heeel stevige) klimmen, met een hoogteverschil van tot 140 meter. De afdalingen waren natuurlijk weer super! We kwamen door leuke dorpjes en stadjes, zagen super leuke koeien, die heel nieuwsgierig waren. Ankie ging in een stadje in de rij staan voor een delicatessenwinkel; toen we de super lekkere pasteitjes aten was het vakantiegevoel compleet.

Om ongeveer 3 uur (7 km voor onze slaapplaats) kwam de regen met bakken uit de hemel, samen met onweer! Het dreigde al een hele poos met dikke donkere wolken, en gerommel, maar we hoopten toch dat wij de (rain) dance konden ontlopen. We hadden de uren dat we door het landschap fietsten geen een restaurant gezien, maar precies toen het begon te regenen stonden we bij een heel gezellig hotel restaurant! Wat een geluk! We hebben de tijd dat het regende goed besteed, door een een lekkere cola en een heerlijk kaas en vlees plankje te verorberen. De stokbrood en boter werden voor ons nog een keer aangevuld :)) (Ik wist trouwens niet eens dat ik het besteld had, maar door ergens op een gegeven moment “wie” te zeggen, komen de mooiste dingen op je pad.)

Toen het droog was kwam ook de zon er weer door en konden we de (voor mij zeer moeilijke) taak om (met een volle maag) de laatste heuvels te beklimmen, volbrengen. John had natuurlijk weer nergens last van!
Om 16.45 uur waren we bij ons appartement. Verrassend mooi en ruim! ook nog op de begane grond, zodat de fietsen in de kamer kunnen staan. Hier kunnen we wel even lekker uitrusten.

We hebben 42 km gefietst.
Alle blog en administratie is bijgewerkt, dus we gaan nog lekker even het stadje verkennen. Want we zitten nota bene aan de Seine!

Dag 18 Van Anelles naar Auberville

De WiFi is af en toe een probleem, vooral het synchroniseren van de foto’s, daarom zijn de foto’s van de laatste dagen nog niet bijgewerkt.

We hebben vannacht heerlijk geslapen, en vanochtend lekker een broodje op de kamer gegeten.
Het weer was prachtig! Meteen al zonnig en ongeveer 25 graden. Een heerlijke stevige wind, die wij het eerste deel van de tocht zij-achter hadden. Heerlijk! We reden meteen via een zware klim het dorp uit en zo de heuvels op het binnenland in. Prachtige tocht! Eenmaal weer aan de kust kwamen we in een drukker toeristisch gebied. En een huizen daar! De ene nog groter en duurder dan de ander. Prachtige soort vakwerk huizen; en dat ging zo kilometers door.
Daar wonen echt hele rijke mensen.

Er waren ook weer allemaal tanks en op WO2 gerichte dingen; we zagen zelfs een bunker geïnterregeerd in een woonhuis.
En heel veel dingen voor kinderen; heel uitgebreide skate banen, prachtige speeltuinen en mooi gedecoreerde mini golf banen. Ook heel veel carrousels, heel mooi versierd. Er waren dan ook heel veel gezinnen met kinderen. Ook veel gezinnen met kinderen die aan het fietsen waren. Ook ouderen die jeu de boules speelden. Een paar keer een reuzenrat gezien, en zelfs een paar echte circussen; circus Europa en circus Renz ( volgens mij ook wel bekend in Nederland. Heel veel te doen dus, en heel luxe in vergelijking tot Nederland.

We hebben trouwens ook een paar echte woonwagens (Pipo wagens) op een klein stukje groen langs de weg gezien, daar wonen echte donkere Roma’s in.
En ook zagen we op een bepaalde plek heel veel emigranten: bijna allemaal jongens. Dat was dichtbij de plek waar boten naar Engeland vertrekken. Het was er een rotzooi! Er stond ook een grote wagen waarin ze eten maken of zo. Bijna een beetje eng om daar doorheen te fietsen.

We hebben lekker aan het strand geluncht, op een plek waar heel veel mensen op het strand waren en op het water aan het surfen en kitesurfen. Daar krijg je echt een heel erg vakantie gevoel van. Later moesten we bij een hele grote brug wachten waar een zeeschip doorheen ging, met twee loodsboten? (voor en achter een) die het schip leken te trekken en achter in de goede richting hielden. We hebben nog nooit zo’n grote brug omhoog zien gaan!

Ik ben trouwens ook vergeten te vertellen dat we een jacht op vossen hebben gezien. Ze joegen ze met heel veel honden uit een groot maïsveld, waar jagers hun stonden op te wachten. Ze gingen ze opeten vertelden ze.

1 keer is Ankie haar ketting er weer afgegaan; maar dat was snel weer gefixt. We hebben ook een heerlijk APPELtaartje bij de bakker gehaald, en die samen in1 keer opgegeten!:)) Verrassing voor John! ;))

We hadden afgesproken voor 6 uur in te checken, omdat ze dan dicht gingen, dus toen wij vlak voor Auberville (de plaats van ons hotel) nog een hele lange en zware heuvel moesten beklimmen, kwamen we even lekker in het zweet. Maar gelukkig, we waren er om 17.35 uur.

Het was een prachtige dag! We hebben heerlijk gefietst, een flink aantal klimmen (en heerlijke afdalingen) gehad, maar we merken wel dat de benen steeds sterker worden.
We hebben een kleine maar leuke en schone kamer, (gedeelde douche /toilette), dus dat wordt vast lekker slapen. We hebben 64 km gereden.

Dag 17 van Grandcamp Maisy naar Anelles

We hebben lekker geslapen. Tijdens het lekkere ontbijt begon het flink te regenen, wat te doen. We zijn met het regenjack aan toch maar begonnen te fietsen. Na een half uur werd het gelukkig al weer droog.
Na een flinke klim fietsten we over mooie rustige wegen in het binnenland, soms ook weer grind of grit, door kleine dorpjes waar niets te doen is. veel klimmen en dalen, mooie landerijen… Het fietste natuurlijk ook heerlijk omdat we al een slaapplaats hadden.

We zagen heel veel bunkers, monumenten en musea tegen over WO2. Er waren veel toeristen en rondleidingen. Wij zijn in een ondergrondse bunker geweest. Hoe hebben ze dat toch allemaal gemaakt? En wie? We zagen ook allerlei (het lijken) bunkers in de zee bij Arromanches!? Weet iemand wat dat is?
Bij Arromanches moesten we met een heel steile klim naar een monument. Ankie liep, John heeft een gedeelte gefietst, maar werd gehinderd door een auto die er zo nodig nog even langs moest.

Om 17.30 uur waren we in het hotel. Het is wel redelijk; wel een lekker groot bed. We hebben ook een mini-mini keukentje met een magnetron. John heeft lekkere diepvries pasta met zalm gehaald die we na veel moeite warm hebben gekregen. Lekkere salade erbij.

We hebben een hele mooie dag gehad, een beetje regen, veel bewolking maar ‘s middags lekker zon, 23 graden, eerst weinig wind maar ‘s middags flink toenemend, waardoor we het laatste eind lekker voor de wind hadden.
We hebben 60 km gefietst.

Dag 16 Van Quinéville naar Grandcamp Maisy

John heeft lekker geslapen,maar ik heb liggen woelen op een voor mijn gevoel weer te hard bed.
We hebben een klein broodje en halve banaan op de kamer gegeten; ik had niet zo’n trek, en €30 voor een ontbijt vonden we eigenlijk wel wat te veel. Toen ik de sleutel in ging leveren vroeg de dame of we lekker hadden geslapen. Ik vertelde haar dat ik zelf het bed wel wat hard vond. Ze zei ik zal u wat vertellen: “Toen wij het hotel overnamen lagen er overal zachte matrassen op de bedden, veel gasten klaagden er over. We hebben toen overal stevige matrassen opgelegd.” Tja de ene wil dit, de ander dat, en ik ben nou eenmaal een soort princes op de erwt. Ik heb snel ergens last van met slapen. Maar John slaapt overal goed op.

Ze vroeg of we niet wilden ontbijten? Ik zei nee, want we willen op pad omdat we nog geen hotel hebben voor vanavond. Oh nog geen hotel? Kon ze helpen? Waar wilden we naartoe? Ik noemde haar een paar plaatsen die in aanmerking kwamen. Maar ik zei liever niet te duur, want de kamer in dit hotel was eigenlijk wat te duur voor ons. Wat had ik betaald? Oh ja, €140. Maar dat kwam ook omdat Booking.com 20% van de prijs moest hebben. Ik zei ja, jullie hebben toch ook kamers voor €110? Ja dat was zo. Ze zei ik kan de booking wel cancelen (een no show boeking van maken) en dan maak ik een nieuwe rekening voor €110. Nou ja, graag! zal ik contant betalen? ik heb geen nota nodig. Ja prima, maar dan was €100 ook goed. Terwijl ik het geld bij elkaar pakte, zei ze bij €90 dat dat ook wel goed was. Nou, zo snel heb ik het nog nooit verdiend!

Ze vroeg of we toch niet wat wilden ontbijten? Nee hoor, wij zijn ok!
Ze ging naar een kamer voor ons zoeken ( terwijl het notabene heel druk was door het ontbijt), maar kwam er niet uit. Ze riep haar moeder en die moest maar aan het bellen slaan; daar is ze heel goed in zei ze. Die moeder heeft verschillende hotels en B&B’s gebeld (ik vond het een beetje gênant worden dat ze zo lang voor ons bezig was), ze betrok haar schoonzoon er ook nog bij, en uiteindelijk (na wel een half uur) heeft ze een leuke B&B voor ons geboekt, voor €60, en ook nog in het stadje dat wij het liefst wilden. Nou, wij vonden het echt geweldig!

We gingen brood en gebak halen in het dorp, en toen zaten we om 10.30 uur op de fiets.
Na 7,5 km zijn we in een dorpje op een mooie plek aan zee, eerst maar eens lekker gaan smullen van de koffie met gebak; hadden we wel verdiend. Het was eb, en ze waren daar veel met paarden bezig, lekker langs het strand rennen en met wagentjes er achter. Mooi gezicht.

Het fietsen ging heel goed. Er was een klein windje (soms voor, en soms tegen) en het was zonnig en 25 tot 28 graden. Onderweg zagen we veel bunkers en ook dat we de 1944 route reden. En we beseften ons dat dat we aan de kust van Normandië zaten, waar in WO2 zoveel gevochten is. Er stond zelfs een hele grote bunker pal voor iemand zijn huis! Apart hoor. Het is net of ze het hier koesteren. Even verderop was er een Museum van de Invasie op 6 juni 1944 (D-day). Allemaal beelden van soldaten, een vliegtuig en een tank, en afweergeschut. Indrukwekkend hoor! Je beseft wat een veldslag het moet zijn geweest.

We reden langs mooie rustige wegen en ook hele stukken over wegen met grove stenen van wel tot 8 cm met scherpe randen( dat heeft vast geen fietser bedacht!) en ook een heel lang pad door het land (langs de paarden en mooie dikbil koeien met kalveren en een enorme stier). Om 13.50 uur hadden we 35 km gefietst en zijn we in Carentan lekker (warm) gaan eten. Toen we daarna weer op pad waren, vroeg een fietsende Franse familie ons om hulp. Het stuur van een van de kinderen zat los en ze hadden geen gereedschap. Gelukkig kon John ze helpen.

Het fietsen ging nog steeds lekker, maar we kregen steeds sterkere tegenwind. Halverwege moesten we via een kleine doorgang (tas er af!) een steenslag pad gaan volgen, maar dat stopte al vrij snel en ging over in een soort dik gras met een kleine uitholling met kuilen er in. Het lukte moeilijk dat te volgen. Toen we zagen dat dat pad ongeveer 4 km lang was, zijn we terug gegaan en hebben onze eigen weg gevonden naar onze slaapplaats. Even over 6 waren we in het hotel; dat eenvoudig, maar voor ons heel goed is.

We hebben 67 km gefietst! En we hebben vanavond al een slaapplaats voor morgen kunnen regelen.

Dag 15 Van Cherbourg naar Quinéville

Lekker op pad, ongeveer 75 km te fietsen, en we hebben in een echt chateau daar een kamer!

Vannacht lekker geslapen (John heeft nog wel even gepiekerd over een eventuele slaapplaats) en we hebben een eenvoudig maar lekker ontbijt gehad.
na het ontbijt hebben we meteen een kamer geboekt; op een Chateau! Dat was ook bijna de enige mogelijkheid. Met ontbijt €170. Maar ja ja moet wat. Het is bijna 75 km fietsen daarheen, maar we maken er een leuke dag van. We hebben nog wat boodschappen gedaan, en toen was het toch al snel 11 uur.

Het fietsen ging op zich heel goed. We hadden weer mooi zonnig weer en het was rond 25 graden.
De wegen waren merendeels niet te groot en rustig. Dus heerlijk om te fietsen. We kwamen door leuke dorpjes en mooie strandjes en havenplaatsen. We hebben ergens een lekkere crêpe gegeten en op een mooie steen aan de zee zitten lunchen. Er waren wel wat pittige klimmen, maar dat konden we goed aan.

Mijn fiets schakelt al een paar dagen niet heel goed, en ja, vandaag vloog de ketting eraf! Er zat erg veel vuil en zand in het hele ketting gebeuren. John heeft hem even schoongemaakt en geolied, en nu loopt hij in ieder geval al weer veel beter. Eens even kijken wanneer er tijd is voor John om alles weer even goed na te kijken!

Om 18.00 uur waren we op het Chateau. Heel mooi! Ook een mooie kamer, maar voor ons had het er ook zo een als gister mogen zijn :)) Er is hier ook nog een zwembad op het terrein, tot 20.00 uur open, maar dat vonden we nu toch te veel gedoe en ik was er ook wel wat te moe voor. We hebben op de kamer een leuk zitje voor het raam, (dat mooi laag is en die we helemaal kunnen openslaan), en dan kijk je heerlijk uit op de grote tuin. Daar zijn we maar eens lekker gaan bijkomen en administratie doen. (Blog, volgende kamer enz.)

Ik heb ook nog eens de mogelijkheden bekeken om eventueel met de fiets op de trein terug te gaan, maar dat valt ook beslist nog niet mee.

Het was een mooie rit vandaag en we hebben 70 km gereden. We vermoeden dat we hier een heerlijk bed hebben, dus morgen gaan we weer fris en fruitig een stuk verder fietsen.